Mærsk Bygningen endte i klagenævn
Bygningsstyrelsen har tabt en sag om et facadeudbud på Mærsk Bygningen i Klagenævnet for Udbud
Det er HSHansen, der har klaget til klagenævnet, som har fastslået, at Bygningsstyrelsen har handlet i strid med udbudsdirektivet.
Klagenævnet for Udbud har desuden annulleret Bygningsstyrelsens beslutning om at indgå kontrakt med det østrigske firma Waagner Biro, men samtidig gav klagenævnet ikke medhold i, at den indgåede kontrakt skulle erklæres for uden virkning. Det betyder i praksis, at Bygningsstyrelsen ikke skal udbyde facadeentreprisen igen.
Den endelige kontrakt med Waagner Biro lød på i alt 168 mio. kroner eksklusive moms og blev indgået efter to runder med udbud med forhandling. De to tilbud i første runde blev afvist med begrundelsen, at de var uantagelige.
For høje tilbud
Klagesagens omdrejningspunkt er, hvorvidt Bygningsstyrelsen i første omgang måtte overgå til udbud med forhandling efter udbudsdirektivets artikel 30, stk 1, litra a.
HSHansens påstand var, at Bygningsstyrelsen ikke kan kvalificere et tilbud som uantageligt efter nationale bestemmelser" efter udbudsdirektivet, alene fordi den tilbudte pris er for høj i forhold til den fastsatte budgetramme.
Bygningsstyrelsen derimod har under klagesagens behandling argumenteret for, at styrelsen havde lov til at overgå til udbud med forhandling, når der kun er modtaget tilbud, som er ikke-forskriftsmæssige eller uantagelige.
Styrelsen henviser blandt andet til EU-Kommissionens vejledning til det tidligere tjenesteydelsesdirektiv. Bygningsstyrelsen påpeger, at det i vejledningen antages, at udbudsdirektivets bestemmelse om at overgå til udbud med forhandling kan benyttes ved uantagelige tilbud, og at vejledningen giver en fortolkning af, hvad der forstås ved et uantageligt tilbud - eksempelvis at en pris er for høj i forhold til ordregiverens budget.
Af EU-Kommissionens vejledning fremgår det, at et tilbud er uantageligt, og at udbud med forhandling kan anvendes, når følgende betingelser er opfyldt:
F.eks. for sent afgivne bud eller bud fra bydende, der ikke har de fornødne kvalifikationer, eller bud, hvis pris enten er for høj i forhold til en ordregivende myndigheds budget eller unormalt lavt."
Desuden påpeger Bygningsstyrelsen, at der i det nye udbudsdirektiv er en betemmelse om, at tilbud, der overskrider ordregiverens på forhånd fastlagte budget, er uantagelige. Det må anses som en kodificering af gældende ret.
Pris ikke grund nok
I kendelsen slår Klagenævnet for Udbud imidlertid fast, at det faktum, at de afgivne tilbud ligger over ordregiverens budget, ikke i sig selv medfører, at de kan anses for at være ikke-forskriftsmæssige eller uantagelige, hvorefter ordregiveren kan overgå til udbud med forhandling.
Klagenævnet skriver i kendelsen, at hvis budgettet havde været fastsat og tilkendegivet som bindende over for tilbudsgiverne, så kunne overskridelsen af budgetrammen i de afgivne tilbud godt have ført til, at de kunne anses som ikke-forskriftsmæssige.
I praksis kendes en sådan fremgangsmåde fx fra den såkaldte omvendte licitation," skriver klagenævnet og fortsætter:
Det budget på 150 mio. kr., som indklagede har oplyst under Særlige udbudsbetingelser", har imidlertid ikke haft en sådan karakter [...].
Mærsk Bygningen
Til oktober 2015 skal Mærsk Bygningen, som koster omkring 1,3 mia. kroner i alt, stå færdig. Bygningen skal ligge ved Københavns Universitet Panum og omfatter byggeri af et kompleks med et bruttoareal på 42.000 kvm til undervisnings- og forskningsformål.