Så er der fest
I morgen, lørdag, indvies Københavns nye internationale arena officielt af H.K.H. Kronprins Frederik
Den nye arena ligger nemlig ikke, som sådanne bygninger traditionelt gør, i udkanten, men derimod midt i et byområde med boliger og erhverv. Og den placering stiller høje krav til evnen til at skabe merværdi for sine omgivelser.
- Det har helt fra starten været et vigtigt designparameter at skabe et enkelt og stærkt design, som lokalbefolkningen kan være stolt af. At skabe en bygning, som er en god nabo for dem, som bor omkring arenaen lige såvel som skabe nogle helt fantastiske rammer for dem, som kommer til eventene, siger Jan Ammundsen, seniorpartner og konkurrencechef i 3XN.
Dermed var der fra begyndelsen lagt op til en radikal gentænkning af arenatypologien og et udfordrende arbejde med form og materialer for at tage den fra den traditionelle "beholder" for koncerter og sportsevents til en katalysator for liv, sociale møder og aktiviteter i byområdet. Det er resultatet af denne ambition, der i de næste uger vil tiltrække et stort antal besøgende og verdensstjerner - og forhåbentlig en masse byliv.
En åben og generøs arena
Designet består af en top og en plint. Toppen har organisk udtryk bestående af lyse, vertikale træfinner, der omslutter bygningen i en bølgende bevægelse. Bag træfinnerne er en let glas/alufacade, der bidrager til det lette udtryk og skaber en naturlig belysning og flotte udsigter fra alle foyeromåder. Samtidig får arenaens gæster et panoramaview over Ørestaden, og forbipasserende inviteres til at betragte aktiviteterne inden for, hvilket skaber liv og oplevelser i lokalområdet.
Plinten er bindeled til det omgivende bolig- og erhvervskvarter. Gennem sin organiske form skaber den små nicher, pladser og mødesteder, der inviterer til et rigt byliv med trapper til ophold og attraktive byrum, der giver plads til sportsaktiviteter og ophold i sol og læ, når arenaen ikke er i brug.
- Alle designløsninger retter sig mod at åbne arenaen og invitere til indtagelse af rummet omkring den. Ligesom man på Vesterbro mødes på Sønder Boulevard, vil man fremover i Ørestaden kunne samles om spontan gadeidræt og ophold på trapperne ved Royal Arena, siger Kim Herforth Nielsen, grundlægger og kreativ direktør i 3XN.
Generelt om Royal Arena
Royal Arena har fået sit navn gennem et samarbejde med Royal Unibrew, men ejes 50/50 af Københavns Kommune og Realdania og drives af Danish Venue Enterprise A/S, et selskab under Live Nation Entertainment Group.
Royal Arena åbner dørene for første koncert næste fredag, 3. februar, når Metallica spiller fire udsolgte koncerter i træk. Resten af året byder på koncerter med blandt andet Drake, Bruno Mars og Aerosmith, ligesom der blandt andet holdes EM i kortbanesvømning i december i år og VM i ishockey i 2018.
Arenaen er fleksibel og skalérbar, så det er muligt at holde arrangementer, hvor kun en mindre del af arenaen og tilskuerkapaciteten udnyttes. Ved kultur- og musikarrangementer har arenaen plads til op til 16.000 tilskuere. Ved sportsbegivenheder vil kapaciteten være 12.500 tilskuere.
Ud over den store publikumssal omfatter arenaen store foyerarealer, cafeer, restauranter og barer. Herudover findes der store servicearealer til optrædende kunstnere, sportsudøvere og et administrationsområde til arenaens servicefunktioner.
Arenaen er konstrueret sammen med nogle af verdens førende eksperter i arenabyggeri. Det gælder også nogle af verdens bedste lydeksperter, der har arbejdet på at skabe den optimale lydoplevelse for de op til 16.000 gæster.