Giv en dagsløn til udsatte børn
Ny indsamlingskampagne skal med hjælp fra landets hånd- værkere give udsatte børn og unge i Danmark en bedre fremtid
"Vi håber lidt på, at det bliver et alternativ til Danmarks Indsamlingen, da vi ved, at mange har lyst til og ser et behov for at støtte mere lokalt, når det drejer sig om udsatte børn og unge i Danmark. Derudover hører vi ofte, at mindre virksomheder har lyst til at støtte en fælles sag, men at disse - ved de store landsdækkende TV-indsamlinger - ofte bliver overset på grund af "beløbet på checken", siger projektleder Sidsel Nybo Andersen, Ungdommens Røde Kors.
En hjælpende hånd
Der er en lang tradition for, at håndværksmestre rækker hånden ud til unge i lokalområdet og gør en forskel for den enkelte.
Men stadig flere børn og unge oplever i dag følelsen af at stå alene uden tætte sociale relationer. De lever i fattigdom eller med vold og misbrug tæt inde på livet, og flere vokser op uden adgang til den nødvendige støtte i hverdagen, som de har brug for.
Indsamlingskampagnen "En hjælpende hånd" opfordrer landets mestre og svende til at give en håndsrækning ved at donere en dagsløn - 2.500 kroner - til de aktiviteter, Ungdommens Røde Kors laver. Pengene skal blandt andet gå til ferielejre, mentorstøtte, lektiecafeer og sportsaktiviteter.
Foreløbig har 14 lokale håndværkervirksomheder fordelt over hele landet tilmeldt sig kampagnen. Og der er brug for endnu flere, hvis projektet skal blive en succes.
"Vi tror på, at alle kan være noget særligt for nogen. Foruden at indsamle penge til aktiviteter, der styrker børn og unges kompetencer, skal kampagnen vise, at særligt håndværkere er en ressourcestærk gruppe, når det handler om at engagere sig, gøre en forskel og tage socialt ansvar. De besidder egenskaber, som netop kan give inspiration til andre - og det er håbet, at flere håndværkere i fremtiden vil stille deres unikke egenskaber, ressourcer og erfaringer til rådighed som frivillige i Ungdommens Røde Kors lokale aktiviteter, hvor de kan dele ud af deres lærdom og give børn og unge inspiration og ny viden, som de kan tage med sig videre i livet", siger Sidsel Nybo Andersen.
Giv et barn en oplevelse
Murer Lindy Aldahl, som er kendt fra TV-serien "Rigtige Mænd" er ambassadør for kampagnen.
"Alle kan være noget for de børn i Danmark, som har det sværest. Når du donerer en dagsløn til indsamlingen, sikrer du for eksempel, at et barn i lige netop dit lokalområde kan komme på en uges ferielejr hvert år. Så ved du, at du har givet et barn en oplevelse, som han/hun aldrig vil glemme," siger Lindy Aldahl.
Der sættes fokus på indsamlingen med events og markedsføring, der sikrer, at lokalsamfundet, kunder og ansatte får kendskab til kampagnen og de håndværkere, der støtter.
Kampagnen kører fra 14. til 20. november og til de deltagende er der kampagnejakker, diplomer, digitale emblemer til mails og hjemmesider og synlighed på kampagnesitet.
Sådan hjælper du de unge
Du kan blive en del af kampagnen ved at tilmelde dig på www.giv1hånd.dk . Når du har tilmeldt dig, sender Ungdommens Røde Kors dig eller din virksomhed en faktura på 2.500 kr.
Du og dine svende kan også arbejde gratis for en kunde, som så donerer 2.500,- kr.
Pengene går ubeskåret til aktiviteter i dit lokalområde.
Vil du støtte med mere, skal du blot informere om det antal sponsorater, du ønsker at bidrage med.
Nogle virksomheder vælger for eksempel at støtte med et sponsorat for hver medarbejder, de har ansat. På den måde sikrer de sig hver en sponsorjakke, som de kan gå med i kampagneugen fra 14. til 20. november.
Du kan blive en del af kampagnen ved at tilmelde dig på www.giv1hånd.dk . Når du har tilmeldt dig, sender Ungdommens Røde Kors dig eller din virksomhed en faktura på 2.500 kr.
Du og dine svende kan også arbejde gratis for en kunde, som så donerer 2.500,- kr.
Pengene går ubeskåret til aktiviteter i dit lokalområde.
Vil du støtte med mere, skal du blot informere om det antal sponsorater, du ønsker at bidrage med.
Nogle virksomheder vælger for eksempel at støtte med et sponsorat for hver medarbejder, de har ansat. På den måde sikrer de sig hver en sponsorjakke, som de kan gå med i kampagneugen fra 14. til 20. november.