Banedanmark fyrer jernbaneentreprenør
Efter de mange problemer med sporarbejderne på Fyn har Banedanmark opsagt samarbejdet med Strukton Rail A/S
Sporfornyelsen på Østfyn omfatter blandt andet udskiftning af sveller over en strækning på 30 km. Billedet er ikke fra det pågældende arbejde. (Foto: Tao Lytzen)
Opdateret 23/5-16 kl. 17:50: Strukton Rails reaktion i pressemeddelelse er tilføjet
Banedanmark gør nu kort proces og fyrer jernbaneentreprenøren Strukton Rail A/S efter de mange problemer med sporarbejdet på Fyn i både Kristi Himmelfartsferien og i Pinsen.
Det sker efter et møde med Strukton Rail i fredags, der mundede ud i kravet om en såkaldt påkravsskrivelse, hvor Strukton Rail skulle fremvise en plan for, hvordan entreprenøren ville indfri arbejdet i kontrakten med Banedanmark.
Den modtog Banedanmark mandag, og skrivelsen levede ikke op til Banedanmarks forventninger.
”Det er åbenlyst for enhver, at arbejdet på Østfyn i både Kristi Himmelfartsferien og i Pinsen langt fra forløb, som Banedanmark havde planlagt. Strukton Rail har ikke levet op til den kontrakt, som vi havde indgået, og det har både påvirket passagerer og godsoperatører på den danske jernbane. Strukton har kontrakt på resten af sommerens sporarbejde på Fyn, men vi har ikke længere tillid til, at de kan løfte opgaven. Derfor har vi i dag har valgt at opsige samarbejdet”, siger Steen Neuchs Vedel, der er anlægsdirektør i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
Er ikke betryggende
Sporarbejderne på Østfyn har medført betydelige forsinkelser for de togrejsende mellem Nyborg og Odense. Der blev i stedet indsat togbusser på strækningen, og særligt ugen efter pinse gik det helt galt. Først i fredags begyndte togene at køre igen efter en stærk reduceret køreplan.
På mødet i fredags evaluerede Banedanmark og Strukton Rail det udførte arbejde, og kravet om en påkravsskrivelse skulle betrygge Banedanmark i, at der ikke ville opstå yderligere forsinkelser, og at alt arbejde ville blive udført.
”Mandag morgen har vi modtaget Struktons svar, som ikke betrygger os i, at arbejdet kan udføres til den aftalte tid,” siger Steen Neuchs Vedel.
Arkil er underentreprenør
Banedanmarks opsigelse af samarbejdet med Strukton Rail A/S på sporfornyelsen hen over Østfyn får også konsekvenser for anlægsentreprenøren Arkil A/S.
Arkil indgår med en 50 procents andel i konsortiet Strukton-Arkil I/S, der udfører arbejdet for Strukton Rail A/S som underentreprenør.
Ifølge en fondsbørsmeddelse fra Arkil udgør Arkils andel af kontraktsummen mellem 130 og 140 mio. kroner, og Arkil forventer, at ophævelsen får en negativ effekt på entreprenørkoncernens omsætning og forventede resultat for 2016.
Strukton er ikke enig
Banedanmarks opsigelse af samarbejdet med Strukton Rail A/S på sporfornyelsen hen over Østfyn får også konsekvenser for anlægsentreprenøren Arkil A/S.
Arkil indgår med en 50 procents andel i konsortiet Strukton-Arkil I/S, der udfører arbejdet for Strukton Rail A/S som underentreprenør.
Ifølge en fondsbørsmeddelse fra Arkil udgør Arkils andel af kontraktsummen mellem 130 og 140 mio. kroner, og Arkil forventer, at ophævelsen får en negativ effekt på entreprenørkoncernens omsætning og forventede resultat for 2016.
Allerede i ugen mellem Kristi Himmelfart og Pinsen holdt Banedanmark og Strukton Rail ifølge Steen Neuchs Vedel et møde, hvor Strukton Rail lovede, at arbejdet kunne afsluttes som ventet den 7. august. Samtidig blev nogle arbejder taget ud.
”Vi må konstatere at arbejdet bliver væsentlig forsinket i forhold til planen, og derfor har vi ikke tillid til at Strukton Rail bliver færdig til den 7. august”, siger Steen Neuchs Vedel.
Strukton Rail er dog ikke enig med Banedanmark i opsigelsen.
”Vi er uenige i grundlaget for opsigelsen og mener, at den er uberettiget”, siger en kortfattet adm. direktør hos Strukton Rail A/S Jens Christian Jensen til Licitationen - Byggeriets Dagblad og henviser i stedet til en pressemeddelelse, som Strukton Rail har udsendt mandag eftermiddag.
Heri anfægter Strukton Rail, at forsinkelserne på sporarbejdet skyldes entreprenøren alene med henvisning til de mange ændrede forhold, arbejdet har måttet udføres under.
Desuden har Strukton Rail og konsortiet Strukton-Arkil I/S, der udførte arbejdet for Strukton Rail, under planlægningen sammen med Banedanmark gentagne gange påpeget, at der var stor risiko for at løbe ind i forsinkelser på projektet på grund af komprimerede tidsplaner.
Det afsluttede samarbejde betyder desuden, at Strukton Rail nu går i gang med at opgøre de økonomiske konsekvenser af opsigelsen.
Fortsætter med andre kontrakter
Opsigelsen af kontrakten betyder nu, at Banedanmark revurderer de planlagte sporarbejder på Fyn. Samtidig sørger Banedanmark nu med egne medarbejdere for en øget vedligeholdelse, der betyder, at strækningens levetid forlænges med tre år, hvorefter arbejdet med at udskifte skinnerne kan begynde forfra.
Strukton Rail er i forvejen involveret i andre kontrakter med Banedanmark, og opsigelsen af kontrakten på Østfyn får ifølge Steen Neuchs Vedel ingen indflydelse på gennemførelsen af disse kontrakter. Senest har Strukton Rail vundet en landsdækkende to-årig kontrakt med en option på fem års forlængelse på justering af cirka 662 sporskifter på fjernbanen og 62 sporskifter på S-banen
”Kontrakterne fortsætter på de aftalevilkår, der er lavet, og dem står vi ved. At vi har opsagt kontrakten på Østfyn betyder ikke, at vi har mistet tilliden til Strukton Rail”, understreger Steen Neuchs Vedel.
Læs også: Tre år mere på gamle skinner
Sporarbejdet
Strukton Rail A/S har været hovedentreprenør over for Banedanmark, mens arbejdet på projektet udføres af konsortiet Strukton-Arkil I/S, der er et joint-venture samarbejde mellem sporentreprenøren Strukton Rail A/S og anlægsentreprenøren Arkil A/S.
Den samlede kontraktsum på projektet udgør 265 mio. kroner, og sporfornyelsen på Østfyn skulle oprindelig vare til den 7. august.
Den omfattende sporfornyelse er en fremtidssikring af sporet og består blandt andet i at udskifte 17 km skinner, udskiftning af sveller over en strækning på 30 km, 55 km ballastrens og i alt 31 sporskifter.
Strukton Rail A/S har været hovedentreprenør over for Banedanmark, mens arbejdet på projektet udføres af konsortiet Strukton-Arkil I/S, der er et joint-venture samarbejde mellem sporentreprenøren Strukton Rail A/S og anlægsentreprenøren Arkil A/S.
Den samlede kontraktsum på projektet udgør 265 mio. kroner, og sporfornyelsen på Østfyn skulle oprindelig vare til den 7. august.
Den omfattende sporfornyelse er en fremtidssikring af sporet og består blandt andet i at udskifte 17 km skinner, udskiftning af sveller over en strækning på 30 km, 55 km ballastrens og i alt 31 sporskifter.