23948sdkhjf

C.F. Møller chef: ”Passioneret branche på godt og ondt”

Arkitektvirksomheden C.F. Møllers koncernchef Klaus Toustrup vil bruge faglig passion og kreativitet i øget fokus på indtjening
Det er godt for branchen, at landets arkitektvirksomheder fokuserer mere på indtjeningen nu, end det tidligere har været tilfældet. Det mener Klaus Toustrup, der som adm. direktør for C.F. Møller netop har præsenteret tegnestuens største overskud i årevis med et positivt resultat på 17 mio. kr. for regnskabsåret 2015.

Klaus Toustrup – der allerede som 31-årig blev optaget som partner i den aarhusianske tegnestue – afviser samtidig, at øget fokus på bundlinjen rammer arkitekterne på kreativiteten.

”Arkitektbranchen er på godt og ondt en passioneret branche, hvor fagligheden har en høj stjerne. Det skal den også have fremadrettet, men vi kan ikke pleje den høje faglighed, hvis vi ikke husker, der også er en bagvedliggende forretning, der skal drives”, siger C.F. Møller-chefen og lyder dermed som et ekko af Danske Ark-direktør Lene Espersen.

Indtjening steget

Danske arkitekter skal blive bedre til at drive virksomhed og tjene penge, så de ikke arbejder gratis, sagde hun ved sin tiltræden i december 2014. Og selv om det tidligere folketingsmedlem næppe skal tilskrives æren herfor, leverede arkitektbranchen faktisk som helhed en af de bedste bundlinjer i flere år i den brancheanalyse, Licitationen - Byggeriets Dagblad offentliggjorde i december.

Indtjeningen var steget med mere end 50 procent blandt landets 16 største tegnestuer, og med C.F. Møllers regnskabstal for 2015 tyder noget på, at den positive udvikling fortsætter. Men hvad er så hemmeligheden bag den forbedrede evne til at tjene penge i en branche, som både er velsignet og forbandet ved at være yderst følsom over for det omgivende samfunds økonomiske luner.

For C.F. Møller har det hjulpet at flytte fokus fra vækst til en bedre udnyttelse af de forhåndenværende ressourcer. ”Historisk set har vores omsætning taget nogle store hop, når vi har fået hul på nye markeder. Men vi har også lært, at vi ikke skal planlægge at have en omsætning på eksempelvis 500 mio. kr. i løbet af X antal år. Det er ikke omsætningen i sig selv, der er målet, for med en større omsætning kan vi miste vores agilitet og evne til at skalere op og ned”, forklarer Klaus Toustrup.

Samme system overalt

Han nævner antallet af ansatte som et eksempel. C.F. Møller udvidede medarbejderstaben med over 20 procent fra 2010 og fem år frem. Men i det netop overståede 2015-regnskab faldt det gennemsnitlige antal af ansatte så igen fra 320 til 309.

En af forklaringerne er en oprydning i ledelseslaget. En anden er, at tegnestuen har arbejdet hårdt på at nedbryde fagskel og landegrænser, så arkitekterne nu eksempelvis bruger samme it-system hvad enten de rent fysisk befinder sig på kontoret i Aarhus, London eller Stockholm.

”Vi har arbejdet meget med det organisatoriske og er nu i en situation, hvor vi hurtigt kan skalere op og ned. Vi har trimmet de muligheder, vi har, for at bruge de forskellige medarbejderkonstellationer på tværs af kompetencer og lande, og det gør, at vi hurtigere kan rykke ud,” siger Klaus Toustrup.

Læs også: " Første spadestik på nyt supersygehus ".

Blå bog: Klaus Toustrup
Født 1972 i Tarm
Student, 1992
Arkitektskolen i Århus, 1992-1995
Architectural Association AA, London, 1995-1997
Arkitekt AA Dipl. m.a.a., 1997
Ansat hos C. F. Møllers Tegnestue siden 1997
Partner siden 2004
Koncerndirektør siden december 2013
Bor i Viby med sin kone og to børn
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125