23948sdkhjf

Hovedentreprenør er klar med kæmperegning til metroprojekt

CMT varsler ekstraregninger til Metroselskabet på mere end to mia. kroner for arbejdet på Cityringen
Det københavnske metroprojekt Cityringen trues af et kæmpekrav fra hovedentreprenøren, som i værste fald kan gøre Cityringen næsten 10 procent dyrere.

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) har skriftligt orienteret bygherren Metroselskabet om, at man vil rejse ekstrakrav i størrelsesordenen 300 mio. euro eller mere end to mia. kroner. Desuden vil CMT rejse krav om tidsfristforlængelse.

CMT’s skridt fremgår af Transport- og Bygningsministeriets halvårlige status over igangværende anlægsprojekter.

Ifølge Metroselskabet er kravene i øjeblikket udokumenterede og ifølge analysen rejst på ”et meget lidt substantieret grundlag”.

Metroselskabet bekræfter overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad, at CMT har orienteret om, at man vil rejse det betydelige ekstrakrav.

”Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget et meget stort krav fra vores hovedentreprenør CMT. Det rejste krav er meget lidt dokumenteret, men det er vores umiddelbare vurdering, at vi vil afvise det. På grund af kravets størrelse har vi naturligvis informeret vores ejere”, siger teknisk direktør Erik Skotting.

”Nu går der en proces i gang, hvor vi beder entreprenøren om at dokumentere, hvad han bygger sit krav på. Da der er tale om et meget stort krav, må det forventes, at tage relativt lang tid for entreprenøren at skaffe fyldestgørende materiale og dokumentation, som vi så efterfølgende skal have mulighed for at gennemgå”, siger Erik Skotting.

Krav om tidsfristforlængelse

Ifølge statusanalysen udelukker Metroselskabet ikke - alene på grund af kravenes størrelse - at parterne ikke kan blive enige og at en løsning derfor først vil kunne løses i en voldgift.

Kravet om tidsfristforlængelse skal ifølge Metroselskabet ikke ses som udtryk for, at entreprenøren er forsinket, men sandsynligvis som CMT’s ønske om at begrænse risici for dagbøder. Det er fortsat Metroselskabets vurdering, at projektets samlede tidsmæssige risiko ligger inden for cirka 10 uger i forhold til entreprenørernes færdiggørelse.

Åbningsdatoen for Cityringen i juli 2019 er således uændret.

Helt normal procedure

Hos CMT mener man ikke, at der er noget dramatisk i henvendelsen.

”Det er en helt normal procedure verden over i design-and-build projekter i den størrelsesorden. Det er nærmest usandsynligt, at der ikke i så stort og komplekst projekt ikke skulle opstå gråzoner, hvor der er behov for afklaring af, hvem der bærer det kontraktuelle ansvar. Vi har nu afleveret vores indspark i en proces, der først lige er begyndt. Vi mener, at der er tale om et rimeligt og berettiget krav”, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT.

Han understreger, at det er vigtigt ikke at forsinke anlægsprojektet, og at processen med ekstrakravene derfor bliver sideløbende og ikke vil give anledning til forsinkelser.

Sigurd Nissen-Petersen ønsker ”af respekt for den videre proces” ikke at kommentere på enkeltelementer og hvilke forhold, der giver anledning til ekstrakravene.

Almindeligt i udlandet

I Bygherreforeningen er direktør Henrik L. Bang ikke så overrasket over, at der rejses ekstrakrav mod Metroselskabet.

”Internationalt er det ret almindeligt, at store entreprenørkonsortier kører hvad man kalder claimsmanship og har specialister til at granske kontrakten for at finde eventuelle huller i forhold til udbudsmaterialet. Det kan være noget, der er glemt eller uforudsete ting, der dukker op eventuelt i undergrunden eller i naborelationer. Det er rigtigt almindeligt i udlandet og i de internationale koncerner og er også ved at blive det i Danmark. Det er en ny og ubehagelig oplevelse for mange danske bygherrer, at de bliver mødt på denne skarpt juridiske måde og ikke ad dialogens vej”, siger Henrik L. Bang.

Han oplyser, at netop claims indtog i Danmark har fået Bygherreforeningen som deltager i udvalgsarbejde om revision af AB-systemet til at foreslå, at der aftalemæssigt defineres formkrav med blandt andet tidsfrister, hvis entreprenører vil stille krav om ekstra tid eller penge.

Han vil ikke kommentere den konkrete sag mellem CMT og Metroselskabet.

”Men jeg synes godt nok, at kravet lyder meget stort, men man skal i den forbindelse huske på, at claimsmanship også er del af et spil og dermed oplæg til den videre proces”, siger han

Det samlede anlægsbudget for Cityringen er på 23,6 mia. kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109