Sådan bygges verdens længste sænketunnel
Meget er endnu usikkert om Femern-forbindelsen - men ikke hvordan den skal bygges
Derimod er der ingen usikkerhed om, hvordan tunnelen skal bygges. Der bliver tale om en sænketunnel. Det anbefalede bygherren Femern A/S i 2010, og året efter fik den løsning politisk opbakning.
Beslutningen om at vælge en sænketunnel blev truffet, fordi det var og er Femern A/S’ vurdering, at en sænketunnel samlet set vil indebære færre risici end alternativet en skråstagsbro både i anlægs- og i driftsfasen.
Mens man venter på at arbejdet går i gang, kan man få et indtryk af det kommende arbejde i en lille animationsgrafik, som Femern A/S har fået fremstillet.
”Baggrunden er, at vi får en række henvendelser med forespørgsler om, hvordan tunnelen skal bygges. Det er fra almindeligt interesserede borgere og virksomheder men faktisk også fra bygge- og anlægsbranchen, så målgruppen er bred. Uanset forudgående kendskab synes vi, at grafikken giver nyttig viden på en overskuelig måde”, siger pressekonsulent i Femern A/S, Jens Villemoes.
Meget lig Øresundstunnelen
Produktion og anlægsarbejdet af Femern-tunnelen minder meget om arbejdet med Øresundstunnelen. Tunnelsegmenterne produceres på en fabrik, der etableres i Rødbyhavn. Segmenterne samles til tunnelelementer, der med slæbebåd trækkes ud til placeringen i Femern Bælt, hvor der i forvejen er gravet en rende. På det dybeste sted placeres tunnelelementerne 40 meter under havets overflade. Hvert tunnelelement består af ni segmenter. Samlet bliver der tale om 89 elementer, hvor hovedparten er 217 meter lange. I alt bliver tunnelen cirka 18 km lang. Den bliver dermed verdens længste sænketunnel.
Se animationsgrafikken her:
Læs også: " Endelig beslutning inden jul ".