Første skoledag med ny reform
Fremtidens elektrikere har netop haft første skoledag, og det til en ny reform med strengere krav, de unge mødte ind til
Uret har netop passeret otte, og der er overraskende ro i lokalet. 22 elever sidder og kigger op på teksten på tavlen, hvor der står: ”no phones, respekt, ro, støtte og markering”. Det er ordensreglerne, eleverne er ved at få læst op. Én af eleverne er 17-årige Oliver Hansen.
”Jeg har vidst, at jeg ville være elektriker, siden jeg gik i ottende klasse, hvor jeg var i praktik i en af mine fars venners installatørvirksomheder”, fortæller han.
Problemer med dansk
Oliver og hans 21 kammerater er første kuld, der er kommet ind på TEC efter den nye erhvervsskolereform, som trådte i kraft efter sommerferien. Ét af de nye tiltag er, at der nu er indført optagelseskrav i form af bestået (karakteren 02) i dansk og matematik på niende klasses niveau for elektrikerne. Nogle krav, som mange har frygtet ville mindske optaget på erhvervsuddannelserne.
”Jeg er ordblind, siger Oliver Hansen og fortsætter:
”Men jeg har ikke noget imod kravene, fordi de ikke er så høje. Til gengæld er der kommet meget mere teori ind i undervisningen, så der er stress på.
Ufleksibelt grundforløb
Som noget nyt lagde Erhvervsskolereformen op til, at lærerne skulle have et kompetencemæssigt løft, men ifølge den pædagogiske leder på elektrikeruddannelsen, Holger Sørensen er den nye uddannelsesstruktur ikke uden udfordringer.
”Grundforløbet er blevet mindre fleksibelt end før. Før kunne en dygtig elev gennemføre grundforløbet på 10 uger, mens de svage nogle gange var et år om det, mens gennemsnittet lå omkring 30 uger. Nu skal de alle sammen igennem på 20 uger, så jeg forventer større fokus på at gennemføre fra elevernes side”, siger Holger Sørensen.
Højst tre forsøg
Der er endnu ingen officielle tal for det samlede optag på erhvervsuddannelserne, men ansøgningstallet lå i år en procent lavere end sidste år. På TEC på Frederiksberg er der i år i alt startet 80 elektrikere på grundforløbet mod 79 sidste år.
Grundforløb et, som Oliver Hansen går på, skal nu bestås, hvis han vil gå videre til Grundforløb to. Dette gælder dog ikke, hvis eleven over 25 år eller allerede har en læreplads, så kan de nu gå direkte til Grundforløb to. Tilbage i klassen hos Oliver Hansen, kan han godt genkende det øgede fokus på at gennemføre.
”Nu har vi højest tre forsøg til at gennemføre grundforløb et, så hvis en elev dumper alle tre gange, skal han ud og have en læreplads, før han kan begynde på grundforløb to, og så er han måske ikke så attraktiv for virksomhederne”, siger Oliver Hansen.
Læs også: " Udfordringer for faglærere efter reform ".